Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego zostało stworzone na podstawie art. 18 ustawy o zarządzaniu kryzysowym z dnia 26 kwietnia 2007. Centrum zapewnia przepływ informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego oraz wykonuje zadania:
Pełni całodobowy dyżur w celu przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego;
Współdziała z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej;
Sprawuje nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności;
Współpracuje z podmiotami realizującymi monitoring środowiska;
Współpracuje z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne;
Dokumentuje działania prowadzone przez centrum;
Realizuje zadania stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa.
Na podstawie art. 17 ust. 4 w/w ustawy starosta wykonuje zadania zarządzania kryzysowego przy pomocy powiatowego zespołu zarządzania kryzysowego. Zespół zbiera się w celu:
Oceny występujących i potencjalnych zagrożeń mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo publiczne i prognozowanie tych zagrożeń;
Przygotowanie propozycji działań i przedstawienie staroście wniosków dotyczących wykonania, zmiany lub zaniechania działań ujętych w powiatowym planie zarządzania kryzysowego;
Przekazywanie do wiadomości publicznej informacji związanych z zagrożeniami;